hvheh
28 January 2021

Het Verleden Heeft een Huis 3

EVENEMENT | 28 Januari 2021 | 19:30 - 22:00 | Zoom Online 

Een complexe verstrengeling van herinneren en vergeten, van bewuste verloochening en onbewuste onwetendheid en van moedwillige maar ook onopzettelijke ontkenning. Een evenement met een panelgesprek, een performance en persoonlijke verhalen.

Dit evenement is onderdeel van het onderzoeksproject Het Verleden Heeft een Huis. In de workshops die we organiseerden op 24 november en 8 december jl. gingen we in kleine kring in op persoonlijke verhalen uit het koloniale verleden en hoe deze verhalen gereflecteerd worden in alledaagse voorwerpen en bijzondere objecten in huis. De deelnemers van de workshops deelden prachtige en intieme familieverhalen en lieten daarmee zien hoe dichtbij het koloniale nog steeds kan zijn, zelfs als we ons er niet direct van bewust zijn.

In dit evenement gaan we in op wat deze verstrengelingen van herinneren en vergeten eigenlijk met ons doen. We geven ook dit keer de ruimte aan persoonlijke verhalen -die blijven leidraad in dit project- maar gaan ook het gesprek aan over de achterliggende concepten en betekenissen van dit project. Wat betekent het om te leven met de materiele resten van het koloniale verleden? Wat is de kracht van het object en wat brengt het object teweeg wanneer we via deze weg het verleden benaderen? Hoe helpen deze intieme verhalen bij het (h)erkennen en herdenken van onze persoonlijke en gezamenlijke connectie met het koloniale verleden?

Voor dit evenement hebben we bovendien de performers van de voorstelling Asian Celebration van Don’t Hit Mama uitgenodigd. Zij vertellen, in beweging, woord en muziek, verhalen van gedeelde verledens, verlangens en pijn die zijn verbonden aan het koloniale verleden van oost naast west, van Indonesië naar Nederland en weer terug.

Asian Celebration van danstheater Don’t Hit Mama

Asian Celebratrion is een dansperformance over familiebagage uit een Aziatisch koloniaal verleden. Met muziek, dans, fotografie en tekst tonen zeven performers je een wereld van gedeelde verledens, verlangens en pijn. De grondstoffen voor deze dynamische performance komen uit het project Family Portraits van beeldend kunstenaar Michiel Voet en Bart Deuss. Zij vatten familieverhalen in fotografie en vertelling. Verhalen over drie van de dansers, van drie verschillende generaties, die met elkaar en met Azië zijn verbonden. Over wat je meeneemt uit je land van herkomst en wat je achterlaat. En hoe dat bijdraagt aan de gemeenschap hier in het postkoloniale Nederland.

Voorbij de retoriek en afgepaste, geblokkeerde identiteit is er in Asian Celebration ruimte gemaakt voor iets kwetsbaars, voor vragen, voor erkenning van wat gemengd is, zowel qua roots als qua visie en moraliteit. (…) Het enige dat telt is de erkenning van de realiteit van die verhalen en ervaringen, en hoe ze doorwerken, in het nu van Nederland. - Francien van der Putt, Theaterkrant, 25 november 2020

Concept en artistieke leiding Nita Liem en Bart Deuss | performers Nita Liem, Bart Deuss, Sonja Bloem, Rajiv Bhagwanbali, Delphine ‘DeyDey’ Nguyen, Gi Au-Yeung, Clinton Mansyur. Eindregie Gable Roelofsen, Romy Roelofsen

Programma

19.30               Welkom Wayne Modest & Wim Manuhutu

19.40               Video portret Kenneth Boumann met nagesprek met Carl Haarnack

20.00               ruimte voor publiek om verhalen te delen 

20.20               Video portret Janneke Stegeman & nagesprek 

20.35               Paneldiscussie Nita Liem, Nancy Jouwe, Janneke Stegeman, Carl Haarnack, Wayne Modest

21.00               Asian Celebration, film fragmenten en interviews met Nita Liem, Bart Deuss, Rajiv Bhagwanbali en Clinton Mansyur

21.30               Q&A 

21.40               ruimte voor publiek om verhalen te delen 

22.00               afsluiting door Wim Manuhutu

Don’t Hit Mama

Danstheater Don’t Hit Mama van maker en danser Nita Liem en onderzoeker en schrijver Bart Deuss besluit zijn twintig jarige bestaan met een bijzonder project. In de performance Asian Celebration komen de vele onderzoeken en reizen die het gezelschap maakte, samen. Dans uit het hiphop- en clubdance circuit inspireerden de makers, maar evengoed Javaanse hofdans, de gedreven dans uit Zuid-Afrikaanse townships en het werk van Germaine Acogny uit Senegal. Loek Zonneveld stelde in de Theaterkrant dat Don’t Hit Mama ‘lange danslijnen over de wereld trekt. Don’t Hit Mama heeft de aantrekkelijke schwung van ambachtelijke allure, vuur en een plezierige spirit.’

Na twintig jaar hard werken sluit de presentatie- en talentontwikkelingskern Don’t Hit Mama. Nita Liem en Bart Deuss zetten vanuit een rijke bagage hun werkzaamheden voort.

Asian celebration

Moderator | ​​​​​​​Wim Manuhutu

Wim Manuhutu (Vught, 1959) studeerde geschiedenis aan de Universiteit Utrecht waarbij hij zich specialiseerde in de geschiedenis van Indonesië en in het bijzonder de geschiedenis van de Molukken.

Van 1987 tot 2009 maakte hij deel uit van de directie van het Moluks Historisch Museum/Museum Maluku waar hij verantwoordelijk was voor tentoonstellingen, publicaties en onderzoek.

Sinds 2009 is Wim Manuhutu via zijn bedrijf Manu2u actief als curator, onderzoeker en moderator op het gebied van erfgoed en diversiteit.

Sinds 2019 is hij ook als docent geschiedenis verbonden aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Wim

Panelist & Programmamaker | Nancy Jouwe

Nancy Jouwe is cultuurhistoricus en werkt als freelance onderzoeker, publiek spreker, publicist en soms cultureel producent/curator. Ze is geïnteresseerd in intersectionaliteit, postkoloniale en dekoloniale theorievorming, kunst en erfgoed.

Jouwe doceert aan de master beeldende kunst, Hogeschool voor de Kunsten Utrecht en aan de Amsterdam University College. Als onderzoeker werkt ze momenteel in opdracht van de gemeente Utrecht aan een onderzoek van de slavernijgeschiedenis van Utrecht.

Ze publiceerde artikelen en boeken over postkoloniale culturele en sociale bewegingen en de Nederlandse slavernijgeschiedenis, waaronder Caleidoscopische Visies. De zwarte, migranten, vluchtelingen vrouwenbeweging in Nederland. (2001), Paradijsvogels in de Polder. 50 jaar Papoea’s in Nederland (2012), Gids Slavernijverleden Nederland, Netherlands Slavery Heritage Guide (LM Publishers, 2019) en Amsterdam en de slavernij in Oost en West. Het Amsterdam Onderzoek (Uniekboek/Spectrum, 2020). Ze is voorzitter van BAK, Basis voor Actuele Kunst en was medeoprichter van kunstplatform Framer Framed.

nancy

Panelist | Carl Haarnack

Carl Haarnack studeerde Politieke Wetenschappen (UvA) en is oprichter van de Buku - Bibliotheca Surinamica, een bibliofiele collectie van antieke boeken over Suriname. 

Hij was mede-curator van Slavernij Verbeeld (Bijzondere Collecties UvA, 2013) en adviseur bij de Grote Suriname tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam (2019). Haarnack publiceerde o.a. ‘Nachrichten von Surinam’: Representations of a Dutch Colony in German Travel Literature’ (in: Travel Writing in Dutch and German, 1790-1930. Routledge, 2017) en ‘Buku Bibliotheca Surinamica of de kunst van het verzamelen’ (in: We Love Books. Johanna Kessler, 2018).

Carl

Portret | Janneke Stegeman

Janneke Stegeman is theoloog. Ze promoveerde op een onderzoek naar invloed van conflict op de ontwikkeling van religieuze traditie in het boek Jeremia en in de Israelisch-Palestijnse context. Janneke schreef verschillende boeken, waaronder het pamflet: 'Alles moet Anders. Bevrijdingstheologie voor witte Nederlanders' (2017). Ze is geïnteresseerd in postkoloniale en indecent theologie en was in 2016-2017 Theoloog des Vaderlands. 

janneke